„A támogatott lakhatás működtetésének szakmai ajánlásokkal kiegészített protokollja” című kiadvány fejlesztő folyamata során az NFSZK Nonprofit Kft. TÁRS projektjén belül megvalósuló tanácsadási tevékenység keretében, az intézményi férőhelykiváltást megvalósító intézményeknek lehetőségük nyílt – on-line támogatás keretében – kérdéseket feltenni a támogatott lakhatás kialakításával és működésével kapcsolatosan. A felmerülő kérdésekre a TÁRS projekt szakemberei gyakorlatias válaszokat adtak, hogy ezzel is segítsék azon szolgáltatókat, akik már működtetnek, vagy éppen újonnan hoznak létre támogatott lakhatást. A TL protokollal kapcsolatos legfontosabb és leggyakoribb kérdések és az ezekre adott válaszok lentebb elérhetőek. A GYIK frissítése folyamatos, kérjük, kísérjék figyelemmel!
- Kik lehetnek az induló TL együttműködő partnerei, mennyibe kerül a szolgáltatásvásárlás?
- A Szakmai Programban az együttműködéseket részletezni kell?
- Az autista személyek szükségletfelmérése elegendő, vagy más együttélési szempontokra is figyelemmel kell lenni a TL szolgáltatásszervezésben?
- A halmozottan fogyatékos személyek ellátása a TL-ben az alacsony jövedelmük és a magas szükségletük mellett hogy oldható meg?
- Az alapgyógyszer-készlet költsége kivethető-e a lakóra a TL-ben?
- A lakhatási költségek közé számítható-e a rágcsálóirtás, általános épület karbantartás, kazán-karbantartás, kamera rendszer fenntartási költsége?
- Az intézményi férőhelykiváltásban résztvevő intézmények jövendőbeli esetfelelősei tartanak az esetfelelősi munkakör betöltésétől a munkahelyi pótlékuk elvesztése miatti aggodalmukban.
- Mennyi az ellátmány összege, milyen dokumentációt szükséges vezetni és ki az ellátmány finanszírozója?
- Szolgáltatási elemek költségeinek sorrendje, milyen módon kerül megfizetésre elegendő jövedelem hiányában? (lakhatás, étkeztetés)
- Külső szolgáltató által nyújtott alapszolgáltatás igénybevétele esetén (pl. étkeztetés) kinek fizet az igénybevevő elsődlegesen?
- Belépési hozzájárulás kérdése. Ugyanazon ingatlanon belül, ugyanazon szolgáltatásért az egyik ellátottól kérünk belépési hozzájárulást, a másiktól nem. Kinek kell fizetnie és kinek nem?
- Amennyiben a támogatott lakhatásban nincs intézményi térítési díj, akkor nem tudjuk, mi alapján lehet kiszámolni a pénzvagyonra illetve ingatlanvagyonra történő terhelést?
- Gyógyszer beszerzés/egészségügyi ellátás, önálló beszerzés vagy a „megállapodásban” kell/lehet róla megállapodni?
- A komplex szükséglet felmérés gondozást jelöl abban az esetben, ha akut ápolási igény jelenik meg (kisebb műtéti beavatkozás pl.: szürkehályog műtét, csonttörés), akkor az ápolási szolgáltatás díja miként jelenik meg? Milyen szakemberrel oldjuk meg az ápolási feladatokat, jelenleg a település sem működtet házi betegápolást. Feladat ellátással megbízott kollégák nem rendelkeznek ápolói végzettséggel, támogatott lakhatásban a tárgyi feltételek sem biztosítottak ehhez az ellátási formához?
- Ha nem intézmény, akkor jogszabály szerint az otthoni szakápolást, ill. hospice ellátást kell igénybe venni. Ki fizeti ennek díját?
- Az alapszolgáltatások és a szakellátás összehangolódása:
- a támogatott lakhatás keretén belül igénybe vett „alapszolgáltatások” dokumentációja,
- nappali ellátás szolgáltatás keretén belül térítési díj ellenében csak az étkezést kapja az ellátást igénybevevő, de a látogatási és eseménynapló alapján más szolgáltatást is lehet biztosítani számára pl.: gondozás, készségfejlesztés stb. Ezek az elemek viszont a nappali ellátás keretén belül térítési díj ellenében vehetők igénybe. Az igénybevett szolgáltatást – ami a komplex szükséglet alapján van megállapítva – mely dokumentumon szükséges vezetni (szolgáltatási terv, látogatási és esemény napló),
- mely dokumentum alapján történik a térítési díj megállapítása?
- Amennyiben a komplex szükséglet felmérés nem írja elő az étkezés biztosítását, akkor kötelezhető-e az intézmény által biztosított étkezés igénybevételére az ellátott a saját érdekében?